Thematheater

 

IEDEREEN de een en de ander is een theatervoorstelling over menselijk gedrag en hoe ingewikkeld het soms kan zijn om daarmee om te gaan.

Op de werkvloer is vaak geen tijd om stil te staan bij "lastig gedrag" van bezoekers, patiënten, klanten etc. of "zonderlinge types". Iedereen werkt hard en is al blij als dat allemaal op een acceptabele manier gaat. Trainingen Communicatie en feedback en Omgaan met agressie kunnen inspireren en ondersteunen. (zie informatie bij Trainen op deze site).

Als je als verpleegkundige, verzorgende, beveiliger, pedagogisch medewerker etc. in staat bent om met een open mind naar die ander te kijken, merk je waarschijnlijk dat je eigen vermogen met "lastig of zonderling gedrag" om te gaan groter is dan je zelf dacht. En die ander merkt dat er aandacht is en dat hij/zij mag zijn wie hij/zij is. (met een eventuele beperking)

Deze voorstelling geeft gegarandeerd stof voor reflectie en nader gesprek binnen uw organisatie en team. Na afloop van de voorstelling leiden we, als u dat wilt, het gesprek met/in de zaal. Wat raakt je? Hoe zou jij reageren? Heb je tips voor elkaar? etc. Wij hebben het dan over gedrag, niet over protocollen of inhoud van zorg etc.

Mijn betrokkenheid bij mensen die een beetje anders zijn begon al op de kleuterschool. Er zaten 2 meisjes in hetzelfde kleuterklasje als ik, die "anders" waren en ik sloot vriendschap met hen. Ook mijn neef James in Engeland, die een vorm van autisme heeft, heeft een rol in mijn leven gespeeld. Ik heb me vaak afgevraagd wat je nou kan doen met je eigen gedrag ten opzichte van iemand die "anders" is en daarom wilde ik  dit stuk te maken. Het buiten jezelf leggen van een probleem bij die ander, ervoer ik als tekort schieten ten aanzien van mezelf zowel als die ander. Het is niet makkelijk om steeds naar je eigen aandeel aan het probleem te kijken in plaats van met een beschuldigende vinger naar een ander te wijzen. Bij mensen die "anders" zijn is het wel noodzakelijk. Ik doe dan iets wat die ander niet kan: reflecteren. Dit stuk nodigt het publiek daartoe uit.


Doelgroepen: medewerkers van ziekenhuizen, zorginstellingen, jeugdzorg, maatschappelijk werk, sociale dienst, woningbouwverenigingen, mensen die aan balies werken in alle mogelijke branches.
Doel: Professionaliteit is belangrijk. Maar menselijkheid ook. Kun je ook gewoon rustig zitten met iemand die "anders" is? Het doel van dit stuk is het voorhouden van een spiegel en uitnodigen tot reflectie over het eigen gedrag.
Duur: 60 minuten.
Publieksgrootte: maximaal 50 personen.
Speelvlakgrootte: 7 bij 4 meter
Benodigdheden bij voorstelling: 7 stoelen, stopcontact, 50 zitplaatsen voor publiek, licht.
Kosten voorstelling: Voor kleine theaters/locaties: entree €15,- pp.
Voor organisaties €18,- pp voor 50 personen publiek (incl. 6% BTW, excl. reiskosten à €0,28/km, waarbij zo mogelijk gecarpooled wordt).
Voor een huiskamervoorstelling: bespreek de mogelijkheden.


Mogelijke combinaties: Op basis van offerte: voorstelling plus training, voorstelling plus nabespreking, voorstelling plus workshop. Bespreek de mogelijkheden.